Narodowe Archiwum Cyfrowe
1 z 24
Budowa kolejki na Kasprowy Wierch rozpoczęła się w sierpniu 1935. Postępy prac tak relacjonowało w październiku tego roku pismo 'Światowid': 'Kolej linowa na Kasprowy Wierch pięknością swego założenia i technicznem urządzeniem dorówna, a nawet przewyższy wiele słynnych zagranicznych górskich wyciągów linowych z francuskiemi, szwajcarskiemi, austrjackiemi kolejami górskiemi na czele. Trasa bowiem kolei na Kasprowy wiedzie nad niezwykle urozmaiconym terenem, a z okien wagonu, w miarę wznoszenia się w górę, roztaczać się będzie coraz potężniejszy widok. W podszczytowej zwłaszcza partji uderzać będzie kontrast szerokiego widoku na całe skalne Podhale ze scenerją najbliższych krzesanych turni i iglic. (...) Prace techniczne około budowy kolei linowej na Kasprowy przedstawiały bardzo wiele trudności. (...) Przez budowę drogi z Kuźnic na Myślenickie Turnie, rozwiązano zagadnienie transportowe tylko dla dolnego odcinka kolei. (...) Dla górnej zaś, najtrudniejszej oczywiście części, znajdującej się już w skałach i nad przepaściami, znaleziono rozwiązanie przez budowę prowizorycznej linowej kolei roboczej. Wzniesiono szereg silnych podpór drewnianych, na których zawieszono liny stalowe. Kolejka ta wozić będzie materjały na szczyt i posłuży do montażu właściwego wyciągu'. Prace zakończyły się w 1936 roku, pierwsi pasażerowie wjechali na Kasprowy Wierch 15 marca 1936.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
2 z 24
Rok 1935. Robotnicy przy jednej z części kolejki linowej
Narodowe Archiwum Cyfrowe
3 z 24
Rok 1935. Budowa fundamentów stacji na Kasprowym Wierchu
Narodowe Archiwum Cyfrowe
4 z 24
Rok 1935. Namioty robotników pod szczytem Kasprowego Wierchu
Narodowe Archiwum Cyfrowe
5 z 24
Rok 1935. Robotnik transportujący element kolejki
Narodowe Archiwum Cyfrowe
6 z 24
Rok 1935. Budowa budynku stacji na Kasprowym Wierchu. Robotnicy podczas pracy.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
7 z 24
Rok 1935. Budowa kolejki linowej z Kuźnic na Kasprowy Wierch. Górale transportują na taczkach budulec
Narodowe Archiwum Cyfrowe
8 z 24
Rok 1935. Ciągnik używany do przewożenia materiału z Kuźnic na Myślenickie Turnie
Narodowe Archiwum Cyfrowe
9 z 24
Rok 1935. Budowa budynku stacji pośredniej na Myślenickich Turniach. Robotnicy przy pracy
Narodowe Archiwum Cyfrowe
10 z 24
Rok 1935. Górale przy budowie kolejki linowej
Narodowe Archiwum Cyfrowe
11 z 24
Rok 1935. Budowa stacji na Myślenickich Turniach. Robotnicy podczas wiercenia otworów świdrami pneumatycznymi
Narodowe Archiwum Cyfrowe
12 z 24
Rok 1935. Grupa dziennikarzy w towarzystwie inż. Aleksandra Kodelskiego (stoi w rynience) udaje się próbnym wyciągiem do podpory piątej w stronę Kasprowego
Narodowe Archiwum Cyfrowe
13 z 24
Rok 1935. Górale przy budowie stacji
Narodowe Archiwum Cyfrowe
14 z 24
Rok 1935. Górale przy budowie kolejki na Kasprowy Wierch
Narodowe Archiwum Cyfrowe
15 z 24
Rok 1935. Robotnik wiezie na taczce kamienie potrzebne do budowy kolejki linowej.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
16 z 24
Rok 1935. Budowa budynku stacji na Kasprowym Wierchu. Widok ogólny
Narodowe Archiwum Cyfrowe
17 z 24
Rok 1935. Widok ogólny budowy trasy kolejki. Grupa ludzi w prowizorycznym wagonie kolejki linowej
Narodowe Archiwum Cyfrowe
18 z 24
Rok 1935. Drewniana podpora pomocniczej kolejki transportowej
Narodowe Archiwum Cyfrowe
19 z 24
Rok 1935. Stacja pomocniczej kolejki transportowej na szczycie Kasprowego Wierchu. Na drugim planie widok na pasmo Świnicy
Narodowe Archiwum Cyfrowe
20 z 24
Rok 1935. Budowa budynku stacji na Kasprowym Wierchu. Robotnicy podczas pracy
Narodowe Archiwum Cyfrowe
21 z 24
Marzec 1936. Konduktorzy kolejki linowej obok wagonika
Narodowe Archiwum Cyfrowe
22 z 24
Marzec 1936. Pasażerowie w wagoniku kolejki linowej. Transport nart w platformie przymocowanej na zewnątrz wagonika
Narodowe Archiwum Cyfrowe
23 z 24
22 listopada 1936. Powitanie gości - na rękach górali niesiony jest wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski. Kolejka została wybudowana z jego inicjatywy
Narodowe Archiwum Cyfrowe
24 z 24
Rok 1936. Uczestnicy wycieczki przy wagoniku
Wszystkie komentarze
"Dzisiaj", czyli przed około 14 laty nie dopełniono procedur i szybko "zmodernizowano" kolejkę zwiększając tym samym jej przepustowość. Śledztwa nie ma i pewnie już nie będzie.
Płacisz to masz.
Podobno inżynierzy XXI wieku wyliczyli że zbudowanie piramidy Cheopsa przy obecnej technice (pomijając przepisy BHP) to 80+ lat.
INŻYNIEROWIE !
Jeśli to prawda to podaj źródła.
Czyżby ówczesne przepisy ochrony środowiska były aż tak sprecyzowane?
Co było nielegalene?
Zachowanych źródeł i przekazów jest aż nadto. Sam możesz sprawdzić nie wyręczaj się mną. A zniszczenia przyrody też możesz sam zobaczyć.
To nie jest kwestia paragrafów ale zaniechania lub nie dopełnienia procedur. Nie liczenia się z przyrodą i naukowcami. To przykład korupcji i bezprawia.